Ik combineer natuurlijke materialen (zoals vilt, hout, wol en touw) op ongebruikelijke manieren om glassculpturen en installaties te creëren die putten uit mijn subjectieve ervaring van kanker en herstel en de bredere esthetiek van welzijn en verval in de natuurlijke wereld. Mijn afstudeertentoonstelling ging over het effect van emotionele toestand op het genezingsproces en omvatte, naast traditionele glazen afgietsels, objecten die waren gevormd met behulp van moderne 3D-printtechnieken en klinische rekwisieten.
Geïnformeerd door mijn achtergrond in grafisch ontwerp en fotografie, experimenteer ik ook graag met de optiek van glas met behulp van verschillende polijsttechnieken om de oppervlaktetextuur te veranderen, soms door tekst in de werken in te bedden. Ik begin momenteel met een studie van Ernst Haeckels 'Art Forms in Nature' (1904) in relatie tot cellulaire foto's van kankercellen. Erkennend de glaskunsterfenis van Haeckels illustraties en hun invloed op Nederlandse voorstanders van de Art Nouveau-beweging, stel ik voor om mijn intuïtieve reactie in glas aan te vullen met verwijzing naar het glas-in-loodwerk van Willem Bogtman, reliëfsculptuurversiering door Michel de Klerk en de grafische voorbeelden van Theo Nieuwenhuis, gevestigd in het Scheepvaarthuis, Amsterdam. |
I combine natural materials (such as felt, wood, wool and rope) in unusual ways to create glass sculptures and installations that draw on my subjective experience of cancer and recovery and the wider aesthetics of wellness and decay in the natural world. My graduate exhibition considered the affect of emotional state on the healing process and, in addition to traditional glass casts, included objects formed using contemporary 3D printing techniques and clinical props.
Informed by my background in graphic design and photography, I also enjoy experimenting with the optics of glass using different polishing techniques to alter its surface texture, sometimes embedding text within the works. I am currently beginning a study of Ernst Haeckel’s ‘Art Forms in Nature’ (1904) in relation to cellular photographs of cancer cells. Acknowledging the glass art legacy of Haeckel’s illustrations and their influence on Dutch proponents of the Art Nouveau movement, I propose to complement my intuitive response in glass with reference to the leaded-glass work of Willem Bogtman, relief sculptural decoration by Michel de Klerk and the graphic design examples of Theo Nieuwenhuis, located in the Scheepvaarthuis, Amsterdam. |